competition_info=""

logo

ŻYJ AKTYWNIE

Zadbaj o swój sen. Te sztuczki pomogą Ci się wyspać!

Dobry sen przekłada się na ilość energii, na możliwość wykorzystania całego potencjały, na samopoczucie... Na wszystko. Warto się więc wysypiać. I chociaż każdy jest inny i potrzebuje innej ilości snu, to jednak istnieje kilka wartościowych porad, z których powinni korzystać wszyscy. 

 

Śpij od do...

Warto przede wszystkim ustalić sobie stałe godziny snu. Niezależnie od tego czy jest środa, czy piątek, czy niedziela. Kładź się spać o jednej porze i wstawaj o zawsze o tej samej. Regularny sen sprawia, że Twój zegar biologiczny reguluje się, i przygotowuje ciało do snu, tak, że chodzisz spać zmęczony, a budzisz się wyspany. 

 

Poznaj swój sen

Sen nie jest w każdym momencie taki sam. Przechodzi z fazy do fazy. Dlatego warto zapoznać się z techniką snu polifazowego. Pozwala ona optymalnie wykorzystać fazy snu. Głównym celem jest ograniczenie jego długości, ale także poprawa jakości tak, aby każdego ranka budzić się wyspanym. Nie musisz od razu niwelować snu głębokiego, aby skrócić czas snu do dwóch godzin – możesz po prostu policzyć, kiedy i jak powinieneś spać, aby budzić się podczas snu lekkiego. Dzięki temu możesz ograniczyć czas przeznaczony na sen, jednocześnie zwiększając swoją koncentrację a w konsekwencji produktywność! Najważniejszą zasadą jest próbowanie trzymania się we śnie wielokrotności 90 minut.

 

Zadbaj o komfort

Do snu trzeba się przygotować samemu, ale trzeba też zadbać o pomieszczenie. Nie możesz mieć w sypialni zbyt wysokiej temperatury. Lekarze zwykle zalecają, aby temperatura w sypialni wahała się pomiędzy 18 a 22 stopni Celsjusza — pamiętaj jednak że to tylko wskazówki. W rzeczywistości każdy człowiek jest inny, i często zdarza się że nawet 2 stopnie różnicy znacząco wpływają na Twoją zdolność do odpoczynku. Przed snem warto jednak wziąć gorący prysznic i dać organizmowi sygnał do odpoczynku i wzmożonej produkcji melatoniny. Schładzający się organizm dostanie sygnał do rozluźnienia i zaśnięcia.

 

Do tego wyeliminuj wszystkie źródła światła, które stanowi najpotężniejszy sygnał dla Twojego mózgu, który mówi, że pora już wstawać. I nie mowa tylko o lampce czy słońcem za oknie. Także o ekranach laptopa czy telefonu!

 

Mózg nigdy nie zasypia. Ciągle odbiera sygnały. I o ile w Twojej sypialni będzie cicho, ciemno i przytulnie, to musisz jeszcze pamiętać o wygodzie. Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz... - w tym powiedzeniu jest mnóstwo prawdy. To, co Ty odczuwasz jako niewygodę, Twój mózg odbiera jako zagrożenie – np. zagrożenie, że Twoja kończyna będzie niedostatecznie sprawna w razie ataku z zewnątrz – a w konsekwencji nie pozwala Ci się wysypiać. 

 

Nie zakłócaj snu - nikotyna

Nikotyna to stymulant. Nie pomoże Ci w zasypianiu palenie. I nie chodzi o papierosa przed snem, ale w ogóle o palenie. Dodatkowo przecież wielu palaczy doświadcza w nocy bólu płuc i innych dolegliwości, a to fatalnie wpływa na sen. Do tego bezdech i inne zaburzenia oddechowe, które także skutecznie zaburzają jakość snu. Palacze nie czują się wypoczęci po nocy aż 4 razy częściej niż niepalący.

 

Nie zakłócaj snu - trening

Na pewno ćwiczenia, szczególnie te wymagające dużego wysiłku, poprawiają długość i jakoś snu. Warto jednak pamiętać, że podnoszą one temperaturę Twojego ciała. Jeśli jednak poczekasz około 4 godziny, Twoje ciało zacznie stygnąć wydzielając melatoninę, co ułatwi zasypianie

 

Nie zakłócaj snu - używki

Musisz odstawić kofeinę, kawę i herbatę oraz colę na 8 godzin przed planowanym snem. Alkohol też ułatwia zasypianie tylko pozornie! Picie alkoholu negatywnie wpływa na poziom regeneracji Twojego organizmu, bo zamiast skupić się na tym, abyś się wysypiał, będzie on walczył z trucizną. Kawę wymień na herbatę. Najlepiej na zieloną!

 

Nie zakłócaj snu - sprawy

Nie załatwiaj niezałatwionych spraw, będąc już w łóżku. Nawet nie myśl o tym, że następnego dnia trzeba wstawić pranie, upiec ciasto, posprzątać pokój lub pojechać do urzędu. Posiadanie wolnego i spokojnego od zmartwień umysłu daje dużo spokoju i pewności siebie, a Twój mózg zamiast próbować rozwiązywać nieistniejące problemy może skupić się na regeneracji.

 

Weź głęboki wdech

To pozwoli zwolnić bicie Twojego serca, zwiększa intensywność produkcji endorfin i obniża ciśnienie, ułatwiając zasypianie. Wciągaj powietrze przez 5 sekund, wstrzymaj na 3, po czym wydychaj przez kolejne 5. Zacznij z ośmioma powtórzeniami po czym stopniowo zwiększaj do 15. Sprawdzaj to na bańkach mydlanych. W momencie wydechu, powinieneś wydmuchać idealną bańkę. Jeśli bańka pęknie, lub nie nadmucha się, robisz coś źle.

 

https://senpolifazowy.pl/jak-sie-wyspac/

  • OCEŃ

REKLAMA

Zdjęcie reklamy
}