competition_info=""

logo

ŻYJ AKTYWNIE

Zadbaj o optymalne nawodnienie!

70 procent u mężczyzn, 60 procent u kobiet. Ludzie składają się w wielkim stopniu z wody. Trzeba więc pamiętać, by dbać o ciało, jak o kwiatki. I regularnie je podlewać, czyli nawadniać

Jak ważna jest woda pokazuje jedno zdanie. Bez spożywania jedzenia człowiek jest w stanie przeżyć nawet do 50 dni, o tyle bez dostarczania wody – tylko kilka. Jest ona niezbędna do podtrzymania życia, a utrzymanie właściwego stanu nawodnienia jest istotnym czynnikiem prawidłowego funkcjonowania organizmu, zarówno fizycznego, jak i psychicznego.

Na nawodnienie organizmu składają się w 25% płyny wewnątrzkomórkowe i w 75% płyny zewnątrzkomórkowe. Ile więc trzeba pić? To zależy oczywiście od takich czynników jak wiek, temperatura otoczenia, wilgotność, rodzaj i częstość wysiłku fizycznego, ale minimalne zapotrzebowanie dzienne na wodę określane jest na poziomie 1ml na 1kcal pożywienia.

Inna metoda liczeni zapotrzebowania opiera się na wyrównywaniu strat. Z moczem ubywa 1500 ml, przez skórę 700 ml, 100 ml z kałem i 200 przy poceniu się. Wszystko to w normalnych warunkach. Sportowcy muszą liczyć inaczej i trochę inaczej pić, bo jeśli to zaniedbają, to efektywność ich treningu będzie dużo mniejsza. Utrata wody stanowiąca 5% masy ciała sportowca obniża wydolność nawet o 30%!  Utrata wody stanowiąca 8-10% masy ciała zagraża fizjologicznemu funkcjonowaniu organizmu, zmniejsza nie tylko wydolność fizyczną, ale i sprawność umysłową, a nawet zagraża życiu. Inne objawy odwodnienia to: bóle głowy, brak koncentracji uwagi, opóźnienie czasu reakcji, suchość w ustach, zmniejszona diureza, zaburzenia wydolności fizycznej, znużenie, apatia, senność, zaburzenia świadomości, ogólne rozdrażnienie, silne pobudzenie, uczucie pragnienia.

Nawet sportowcy-amatorzy muszą też pamiętać, że woda jest dobra do nawadniania, ale nie zawsze wystarczająca. Już przy ćwiczeniach poniżej godziny, ale o wysokiej intensywności zaleca się  przyjmować napoje dla sportowców (płyny hipo/izotoniczne).

Źródło: https://allforbody.com/blog/2015/07/03/nawodnienie-organizmu-dlaczego-jest-tak-wazne/

  • OCEŃ

REKLAMA

Zdjęcie reklamy
}