competition_info=""

logo

ŻYJ AKTYWNIE

Nawadnianie organizmu – prawdy i mity

Istnieje coraz więcej teorii odnośnie tego, co i w jakiej ilości pić, by mieć odpowiednio nawodniony organizm. Aplikacje na smartfony, specjalne butelki z wodą, bidony, informacje o składzie, minerałach i źródłach. Woda to już nie woda, a jej picie urosło do rangi poważnego problemu społecznego.

Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie - ile należy pić każdego dnia? Nie musi to być litr, półtora, ani dwa. Powinniśmy dostarczać organizmowi dokładnie tyle płynów, ile tracimy przez cały dzień poprzez wydalanie oraz przez skórę i układ oddechowy. Jest to zazwyczaj około 1,5 do 2,5 litra, przy czym ta wartość może się wahać w zależności od naszego wieku, aktywności fizycznej, temperatury, która panuje na zewnątrz, czy choćby ilości soli, którą zjedliśmy w jedzeniu.

Powinniśmy więc pić tyle, żeby nie odczuwać pragnienia? Niestety sam naturalny odruch zazwyczaj nakazuje nam wypić jedynie połowę utraconych płynów. Najlepszym wskaźnikiem tego, czy jesteśmy odpowiednio nawodnieni jest… kolor oddawanego moczu. Jeśli zadbasz o odpowiednie ilości płynów, mocz powinien mieć kolor jasno-słomkowy. Im ciemniejszy jest jego kolor, tym powinien to być wyraźniejszy sygnał, że kwestia odpowiedniego nawodnienia była zaniedbana.

Wiemy już, jak sprawdzić, czy jesteśmy odpowiednio nawodnieni i ile płynów dziennie może potrzebować nasz organizm. Czy to oznacza, że te 2 litry ma stanowić jedynie woda? Nie! Dobrym źródłem wody dla organizmu będą owoce, większość warzyw, nabiał (mleka, jogurty, kefiry, maślanki), płynne i półpłynne potrawy (zupy, gulasze, koktajle). Nawet kasze, ryże i makarony składają się w 70% z wody i mogą być jej źródłem w diecie. Oczywiście świetnym wyborem jest czysta woda. Woda jako napój hipotoniczny jest bardzo dobrze wchłania z przewodu pokarmowego, dlatego nie ma potrzeby dodawania do niej elektrolitów, a tym bardziej samej soli, której przeciętny Polak i tak zjada dwukrotnie więcej, niż należy.

Mitem jest, że gorzka herbata i kawa mają  działanie odwadniające. Zaczęło się od badania z 1928 roku prowadzonego na 3 osobach, w którym wykazano, że kofeina ma działanie moczopędne. Od tamtego czasu przeprowadzono jednak wiele kolejnych badań, które obalają mit, jakoby te napoje miały działanie odwadniające. Przegląd 10 badań wykazał, że picie tych samych ilości wody i napojów z kofeiną powoduje oddawanie takich samych ilości moczu. W innym badaniu podzielono ludzi na dwie grupy: w pierwszej badani pili przez 12 godzin jedynie herbatę, a w drugiej wodę. Okazało się, że nie zaobserwowano pomiędzy nimi żadnych różnic w nawodnieniu. Nawet w szczegółowym badaniu angielskich naukowców, gdzie oprócz wydalanego moczu kontrolowano parametry funkcji nerek, nie znaleziono dowodu na to, żeby kawa (w ilości 4 filiżanek dziennie) nawadniała w sposób mniej efektywny, niż woda.

Źródło: https://www.kartamultisport.pl/artykul/nawodnienie-organizmu/

  • TAGI: 
    • #ŻYJ AKTYWNIE
    • #ENERGIA
    • #ENERGY
    • #NATURA
    • #NATURAL
    • #LIFESTYLE
    • #STYL ŻYCIA
    • #TRENING
    • #SPORT
    • #AKTYWNOŚĆ
    • #ACTIVE
    • #FIT
    • #NAWODNIENIE
    • #WODA
    • #NAPOJE
  • OCEŃ

REKLAMA

Zdjęcie reklamy
}