competition_info=""

logo

ŻYJ AKTYWNIE

Napoje energetyczne a izotoniczne

Organizm sportowca wymaga często wspomagania odpowiednimi środkami. Można do nich zaliczyć także napoje energetyczne i napoje izotoniczne. Zaletą tych pierwszych napojów dla sportowców jest to, że wspomagają organizm sporą dawką glukozy. Z kolei napoje izotoniczne uzupełniają niedobór elektrolitów i niedobór wody organizmie. Nie brakuje głosów, że energetyki są niedobre dla zdrowia, a izotoniki mają dobry wpływ. Jaka jest prawda?

Napoje energetyzujące to płyny zawierające dwa podstawowe stymulanty, a mianowicie kofeinę oraz cukier. Pozostałe związki to m.in. regulatory kwasowości, dwutlenek węgla, tauryna, witaminy, ewentualnie kwas askorbinowy, L-karnityna, inozytol i ekstrakty guarany. Drinki energetyczne są dość kaloryczne, bo zawierają do 60 kcal w 100 ml i są przeznaczone dla osób, które krótkotrwały wysiłek fizyczny i psychiczny chcą uzupełnić zastrzykiem energii. Napoje energetyczne zwiększają wydolność organizmu, poprawiają koncentrację, przyspieszają reakcje metaboliczne zachodzące w organizmie i przeciwdziałają zmęczeniu. Krótko mówiąc, wpływ napojów energetycznych na zdrowie nie jest pozytywny. Zawierają one duże stężenie kofeiny, która zaburza pracę serca i negatywnie wpływa na przepływ krwi. Ponadto zatrucie kofeiną powoduje, że odczuwamy mdłości i wymioty, zaburzenia koncentracji i silne bóle głowy. Nadmierne i zbyt częste spożywanie kofeiny może powodować tachykardię, napady padaczkowe, zaburzenia oddechowe i uszkodzić wątrobę. Energetyki negatywnie wpływają również na układ nerwowy. Napoje energetyczne powinny być spożywane tylko i wyłącznie w przypadku konieczności. Pamiętajmy, aby nie dawać ich dzieciom, diabetykom i chorym na fenyloketonurię. Bezwzględnie muszą ich unikać też kobiety w ciąży.

Niestety napoje energetyczne bywają często mylone z napojami izotonicznymi spożywanymi po treningu, które rzeczywiście oddziałują pozytywnie na organizm. Pamiętaj: jeśli odczuwasz zmęczenie po treningu, wybierz napój izotoniczny, który zawiera dodatkowe witaminy i minerały. Najlepiej byłoby całkowicie unikać napojów energetycznych, jeśli jednak musisz czasem je wypić, pamiętaj, by nie robić tego zbyt często. Wspomniane izotoniki zawierają nie cukier i substancje uzależniające, do których należy kofeina, ale dawkę soli mineralnych oraz elektrolitów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej są bowiem brzemienne w skutki, w szczególności w przypadku sportowców narażonych na ich ciągłe niedostatki. Podczas wykonywania ćwiczeń gospodarka mineralna zostaje zachwiana, gdyż większość substancji jest wydalana wraz z potem. W celu uzupełnienia tych niedoborów, należy spożywać napoje zawierające sole mineralne, witaminy i elektrolity. Jeżeli cierpimy na zaburzenia gospodarki mineralnej, powinniśmy sięgnąć po napój izotoniczny. Nieprawdą jest, że mogą go przyjmować jedynie zawodowi sportowcy. Jeżeli chcesz mieć więcej energii do treningu i zwiększyć wytrzymałość organizmu, spróbuj drinków izotonicznych. Należy je pić bezpośrednio po treningu, a później jeszcze przez godzinę (średnio co kwadrans) uzupełniać niedobór płynów w organizmie.

Źródło: https://portal.abczdrowie.pl/napoje-energetyczne-a-izotoniczne

  • TAGI: 
    • #ŻYJ AKTYWNIE
    • #ENERGIA
    • #ENERGY
    • #NATURA
    • #NATURAL
    • #LIFESTYLE
    • #STYL ŻYCIA
    • #TRENING
    • #SPORT
    • #AKTYWNOŚĆ
    • #ACTIVE
    • #FIT
    • #NAPOJE IZOTONICZNE
    • #NAPOJE ENERGETYCZNE
    • #NAPOJE ENERGETYZUJĄCE
    • #DIETA
    • #ZDROWIE
  • OCEŃ

REKLAMA

Zdjęcie reklamy
}