competition_info=""

logo

ŻYJ AKTYWNIE

Izotoniki a wyniki

Stosunkowo niedawno napoje izotoniczne  stały się hitem. Ich główną zaletą jest to, że przyczyniają się  do utrzymania optymalnej równowagi płynów w organizmie oraz rekompensują utratę elektrolitów. Na ile jest to prawdziwe i czy warto je stosować?

1. Co to są napoje izotoniczne?

Napoje izotoniczne to grupa suplementów sportowych, których głównym celem jest uzupełnienie zapotrzebowania organizmu na źródła energii, minerały i witaminy. Zazwyczaj są to gotowe płynne mieszanki, ale od jakiegoś czasu na popularności zyskują izotoniki w proszku, które pozwalają stosować różne proporcje substancji na jednostkę płynu.

Regularne przyjmowanie izotoników pozwala na przeprowadzenie bardziej efektywnego treningu, a dodatkowo nieodczuwanie wyraźnych procesów katabolicznych. Do tego są stosunkowo tanie, a nie każdego stać na drogie odżywki, więc ich popularność nie może dziwić.

2. Do czego są potrzebne napoje izotoniczne?

Treningi, czy to aerobowe czy anaerobowe, zwiększają temperaturę ciała. Przy tym podczas treningi siłowego człowiek wytwarza znacznie więcej ciepła. Część mózgu, zwana podwzgórzem, uruchamia mechanizm obronny, tak aby nie dochodziło do przegrzania organizmu. Specjalne sygnały przesyłane do odpowiednich gruczołów sprzyjają poceniu się. W wyniku tego procesu skóra pokrywa się potem, a zewnętrzna temperatura pochłania ciepło ciała, schładzając je.

Niestety razem z potem organizm traci ogromne ilości mikroelementów, zwłaszcza sole, potas i magnez. Takie straty zasobów negatywnie wpływają na ogólny stan organizmu. Ten proces najaktywniej przejawia się w trakcie okresu redukcji, gdy organizm doświadcza stałego niedoboru wody wskutek spalania tkanki tłuszczowej.

Jednym z głównych minusów utraty potasu jest zmniejszenie funkcji nerwowo-mięśniowej włókien mięśniowych, czyli sygnały centralnego układu nerwowego stają się słabsze, na skutek czego skurcze mięśniowej przebiegają gorzej. Fakt ten często zauważają startujący w zawodach kulturyści, którzy coraz mniej czasu poświęcają na trening siłowy, gdy pozostaje niewiele czasu do zawodów. Ponadto brak mikroelementów w trakcie redukcji powoduje, że tkanka kostna i ścięgna są bardziej wrażliwe, co może prowadzić do różnych urazów. Jeżeli chodzi o magnez, to jego deficyt prowadzi do bolesnych skurczów mięśniowych.

Informacje podane poniżej przyczyniły się do powstania specjalnych napojów izotonicznych. Systematyczne stosowanie izotoników w trakcie treningu pozwala uzupełnić utracone mikroelementy i przewrócić równowagę elektrolitową w organizmie. Należy jednak pamiętać, by w trakcie redukcji wybierać niskokaloryczne izotoniki, które zawierają witaminy, minerały, a w niektórych przypadkach nawet kofeinę, który pomaga utleniać tłuszcz i zwiększa intensywność treningu. Z kolei w czasie budowania masy mięśniowej można postawić na  izotoniki z dużą ilością kalorii i dodatkowymi elementami, takimi jak kreatyna, BCAA itp. Wszystko to pozwala znacznie zwiększać efektywność treningu. Przede wszystkim mija zmęczenie. Jeżeli w napoju znajduje się kreatyna, to wzrastają wskaźniki siły. Jednak należy pamiętać, że duża kaloryczność izotoników jest uwarunkowaną odpowiednio dużą ilością węglowodanów. Konieczne jest, aby pić napoje izotoniczne małymi łykami przez cały okres trwania treningu, w przeciwnym razie efekty będą negatywne.

Źródło: http://www.fabrykasily.pl/suplementy/dlaczego-warto-stosowac-napoje-izotoniczne

  • TAGI: 
    • #ŻYJ AKTYWNIE
    • #ENERGIA
    • #ENERGY
    • #NATURA
    • #NATURAL
    • #LIFESTYLE
    • #STYL ŻYCIA
    • #TRENING
    • #SPORT
    • #AKTYWNOŚĆ
    • #ACTIVE
    • #FIT
    • #NAPOJE IZOTONICZNE
    • #ELEKTROLITY
    • #DIETA
  • OCEŃ

REKLAMA

Zdjęcie reklamy
}