competition_info=""

logo

ŻYJ AKTYWNIE

5 sposobów na bieganie w upale

Pogoda idealna do biegania trafia się rzadko. Latem, gdy panują upały, pokonywanie kolejnych kilometrów nie jest łatwe, ale jest sposób, by trochę sobie ulżyć i pomóc. 

Trening przy lejącym się z nieba żarze nie musi nieść za sobą wielkiego ryzyka, chociaż trzeba pamiętać, że jakieś zagrożenie występuje, więc do aktywności należy przystąpić z głową. Warto przed i w trakcie biegania pamiętać o kilku sprawach, bo biegając w saharyjskich upałach, Twój organizm początkowo produkuje więcej ciepła, niż jest w stanie oddać. Naturalnym objawem tego stanu rzeczy jest pocenie się. Wilgoć paruje, a to z kolei pozwala na schładzanie naszego ciała. Jeśli nasz system chłodzenia nie jest w stanie na bieżąco radzić sobie z nadwyżkami ciepła, temperatura ciała wzrasta. Znaczy wzrost temperatury wewnętrznej ciała może wywołać wiele problemów.

Po pierwsze pamiętaj o piciu. Mądrym piciu. Nie ma sensu wypijać duszkiem litra wody, bo to nic nie da, a nawet obciąży serce i wypłucze witaminy oraz związki mineralne. Przed treningiem - godzinę lub dwie - warto więc wypić 0,5 litra płynów i zjeść słoną przekąskę, bo to pozwoli zmagazynować wodę w organizmie. Już po rozpoczęciu treningu wypić małą ilość płynów (100-200 ml), a następnie niewielkie ilości podczas biegu (niepisaną zasadą jest 100-150 ml co 20 minut). Raczej nie wybieraj wody gazowanej, a i zwykła woda nie musi być wystarczająca. Lepiej postawić na napoje izotoniczne, co pozwoli na odrobienie strat soli mineralnych i węglowodanów.

Po drugie trzeba pamiętać o odpowiednim stroju. Wybierz lekkie, oddychające ubrania, które odprowadzają pot. Na długie treningi nałóż luźną koszulkę zakrywającą ramiona i górne części rąk, ale już na krótkie odsłoń jak największą powierzchnię ciała. Podobnie jest z czapką. Z jednej strony chroni przed słońcem, ale zmniejsza odpływ ciepła przez głowę. Kup więc taką, która jest lekka oraz posiada siateczki po bokach i długi daszek. Przed startem warto zamoczyć ją w zimnej wodzie.

Po trzecie, aby uniknąć upałów trzeba ich... unikać. Dlatego lepiej pobiegać rano o 5 czy 6, gdy dodatkowo organizm jest wypoczęty i mamy więcej sił do biegania. Pamiętaj, że poranna aktywność pozytywnie nastraja na dalszą część dnia. Można też biegać późnym wieczorem, ale po całym dniu wiele osób nie jest w stanie zmusić się do treningu.

Po czwarte, mimo upału nie wolno zapomnieć o rozgrzewce. Nie musi być długa jak w innych warunkach, ale musimy przyzwyczaić organizm do wysokich temperatur. Zacznij więc biec spokojnie, w wolniejszym tempie. Podobnie działa to na finiszu. Idealnym schłodzeniem jest spokojny 5-10 minutowy marsz po treningu.

I po piąte. Schładzaj ciało w czasie biegu. Oblewaj się wodą lub włóż sobie - jeśli możesz w czasie startu dostać od kogoś znajomego na trasie - kostki lodu pod czapkę lub w majtki. będzie ci przez jakiś czas przyjemniej, a po orzeźwieniu może nawet przyspieszysz.

Źródło: http://bieganie.natemat.pl/22573,jak-trenowac-w-trakcie-upalow-5-porad-jak-biegac-w-upale

  • TAGI: 
    • #ŻYJ AKTYWNIE
    • #ENERGIA
    • #ENERGY
    • #NATURA
    • #NATURAL
    • #LIFESTYLE
    • #STYL ŻYCIA
    • #TRENING
    • #SPORT
    • #AKTYWNOŚĆ
    • #ACTIVE
    • #FIT
    • #BIEGANIE
    • #UPAŁY
    • #POGODA
  • OCEŃ

REKLAMA

Zdjęcie reklamy
}