logo

ŻYJ AKTYWNIE

Spadek formy w upały? Mamy na to sposoby!

Wielkie upały nie sprzyjają ani ciału, ani umysłowi. Są jednak sprawdzone sposoby, by zyskać trochę energii i nie dać się powalić pogodzie. 

O nawet 20 procent może spaść produktywność człowieka i zdolność koncentracji, gdy pogoda zachęca jedynie do jedzenia lodów, leżenia na plaży i siedzenia w klimatyzowanym pomieszczeniu. W gorące dni obserwujemy także ogólne zmęczenie czy senność, a u wielu osób nerwowość i drażliwość. 

Nie każdy w upały może sobie jednak pozwolić na takie udogodnienia. Praca sama się nie zrobi, więc trzeba znać sposoby, jak sobie poradzić. 

Woda z lodem
Fajny patent, ale nie w parze. Zimne napoje wcale nie pomagają schłodzić organizmu. Kiedy trafiają do żołądka, wprawdzie pojawia się przez kilka sekund uczucie miłego chłodu w brzuchu, ale ten stan odbierany jest przez mózg jako zagrożenie wychłodzeniem. Uruchamia się reakcja obronna organizmu, który natychmiast próbuje „ratować” narządy wewnętrzne i podnosi temperaturę. Dlatego najlepiej w upały pić... gorącą herbatę, jak robią to w krajach arabskich. A lód? Zawinięte w chusteczkę kostki lodu mogą posłużyć do masażu skroni.

Rozruch
Wiadomo, że w taki upał najchętnie leżałoby się w cieniu lub nad wodą, ale co jakiś czas warto jednak pobudzić organizm. Siedząc dłuższy czas w jednej pozycji, oddychamy bardzo płytko. To sprawia, że mózg otrzymuje mniej tlenu i pojawia się znużenie i nieodparta potrzeba drzemki. Warto się wtedy przeciągnąć, odchylić do tyłu, unosząc ramiona, i zrobić 8–10 głębokich wdechów – to opcja dla tych, którzy nie mogą wstać, bo np. jadą. Warto też poruszać głową.

Śmiech
Śmiech to zdrowie. Także w upały. Odrywa od monotonnego zajęcia, wprawie w ruch mięśnie jamy brzusznej i poprawia krążenie.

Spray na twarz
Spray z wodą termalną lub mgiełką o rześkim, cytrusowym zapachu nie tylko natychmiast nawilża skórę, likwidując dyskomfort, ale także ją schładza. Dobrze byłoby, gdyby był schłodzony.

Kąpiel... nadgarstków
Okazuje się, że stary, ale zapomniany sposób, jest skuteczny. Wystarczy na 1–2 minuty włożyć przeguby dłoni pod strumień zimnej wody, by poczuć ulgę. Skurcz naczyń położonych tuż pod skórą usprawni rozleniwione gorącem krążenie, co z kolei poprawi transport substancji odżywczych do narządów wewnętrznych, szczególnie mózgu. Do tego warto schłodzić stopy i kostki. 

Guarana
Jest lepsza niż kofeina, bo w przeciwieństwie do małej czarnej nie wypłukuje z organizmu cennych minerałów, np. magnezu. Ponadto nie podrażnia żołądka i działa 6 godzin - o 5 dłużej niż kawa. Do tego podwyższa wytrzymałość, dzięki czemu można dłużej trenować i spalić więcej kalorii, a już po wysiłku pomaga mięśniom się zregenerować. Działa podobnie jak aspiryna, zapobiegając zlepianiu się płytek krwi, a więc zakrzepom. Usuwa zmęczenie i wzmaga koncentrację. Wzmaga też wydzielanie hormonów i enzymów trawiennych, a także reguluje gospodarkę wodną w organizmie. Jest więc pomocna w walce z obrzękami, a te, jak wiadomo, kochają upały. Guaranę znajdziecie w napojach energetycznych.

Źródło: https://www.forbes.pl/pierwszy-milion/jak-przetrwac-spadek-formy-podczas-upalow/9jmfxj5

  • TAGI: 
    • #ŻYJ AKTYWNIE
    • #ENERGIA
    • #ENERGY
    • #NATURA
    • #NATURAL
    • #LIFESTYLE
    • #STYL ŻYCIA
    • #TRENING
    • #SPORT
    • #AKTYWNOŚĆ
    • #ACTIVE
    • #FIT
  • OCEŃ

REKLAMA

Zdjęcie reklamy